Audi, döngüsel ekonomi stratejisi çerçevesinde gerçekleştirdiği çalışmalarını, MaterialLoop ismi verilen ortak projeyle daha ileri taşıyor.
Günümüzde hala yeni araç üretiminde kullanılan materyallerin çok az bir kısmı kullanılmış araçlardan geri kazanılarak elde ediliyor. Audi, ömrünü tamamlamış araçlardan alınan ikincil gereçleri yeni araba üretiminde kullanarak bunu değiştirmek istiyor. Bu hedefle MaterialLoop projesini hayata geçirdiklerini belirten Audi CEO’su Markus Duesmann, “Proje, ömrünü tamamlamış araçları verimli bir döngüsel iktisat konseptiyle işletme konusundaki savlı vizyonumuzu vurguluyor. Mümkün olduğu kadar çok malzemeyi yüksek kalitede geri kazanmak ve bunları üretimde yine kullanmak öncelikli maksadımız. Bu sayede, pahalı birincil materyaller korunacak ve eserlerin ekolojik ayak izi azalacak. Aynı vakitte, ikincil materyallere direkt erişim sağlanarak, arz konusunda yaşanan meşakkatlerin tahliline de katkıda bulunabilir. Hammaddelerin çıkarılması üzere bir gereklilik olmayacak.” dedi.
Geçtiğimiz yılın Ekim ayında, geliştirme araçlarının da dahil olduğu 100 kullanılmış araç, ortak MaterialLoop projesinin bir kesimi olarak söküldü. Büyük plastik kesimler üzere tüm yüksek kaliteli ikincil gereçler geri dönüşüm için ayrıştırıldı. Sökme sürecinden sonra aracın kalan gövdesi proje ortağı ilgili şirketler tarafından çelik, alüminyum, plastik ve camdan oluşan materyal kümelerine ayrıldı. Elde edilen materyallerin yeni araba üretiminde kullanımını test etmek maksadıyla Audi, proje ortakları ortasında yer alan geri dönüşüm sanayisi şirketleri, Audi’nin tedarik zincirinde yer alan şirketler ve akademik kuruluşlarla birlikte geri dönüşüm sürecini tanımladı ve yönlendirdi.
Endüstrideki döngülere verdikleri kıymet sayesinde, eserlerinin ve yapıldıkları gereçlerin mümkün olduğu kadar uzun müddet kullanılmasına imkan tanıdığını söyleyen Audi Sürdürülebilir Tedarik Zinciri Başkanı Johanna Klewitz, Audi’nin bu mevzudaki vizyonunu, gelecekte başka kesimlerdeki ikincil materyallere olan bağımlılığı azaltmak olarak açıklıyor. Gelecek jenerasyon Audi araçlarının geri dönüştürülebilme kabiliyetinin geliştirilmesi odak çalışmaların odak noktasını oluşturuyor. Audi’nin döngüsel iktisat stratejisinin bir modülü olan proje, pratikte döngüsel bir iktisadın nasıl uygulanması gerektiğine ait değerli bilgiler de sağlıyor. Audi Döngüsel Ekonomi Uzmanı Dennis Meinen: “Döngüsel iktisat, temelde kaynakları sorumlu bir biçimde kullanmakla ilgilidir. Uzun ömürlülük, onarılabilirlik ve aslında eserlerimizin geri dönüştürülebilirliği odak noktasıdır.” biçiminde açıklıyor.
Geri dönüştürülmüş çelik için yeni bir ömür: Audi A4 üretimi
Nisan ayı sonuna kadar devam edecek pilot projede Audi, MaterialLoop’tan elde edilen dataları uygulamaya koydu ve artık kimi gereçlerin araba üretimine geri beslenmesini sağladı. Projede elde edilen sonuçlardan biri, geri dönüştürülen hurda çeliğin değerli bir kısmının yeni model üretiminde kullanılabileceği oldu. Yapılan ilk denemede, Audi’nin yüksek kalite standartlarını karşılayan ve en şiddetli yapısal bileşenler için kullanılabilen yaklaşık yüzde 12 oranında ikincil MaterialLoop materyallerinden yapılmış altı çelik rulo üretildi. Audi, bu çelikleri, Ingolstadt pres fabrikasında 15 bin adet Audi A4 modelinin kapı içi modüllerinde kullanmayı planlıyor. Proje kapsamında yapılan araştırmalar, geri dönüştürülen çeliğin üretimdeki hissesinin daha da artırılabileceğini ortaya koyuyor.
Audi, proje ortaklarıyla birlikte, gelecekteki modellerin tasarımı ve üretimi için de yeni datalar elde ediyor. Ayıklama teknolojisindeki gelişmelerin ve “döngüsel tasarım”, Audi’nin yeni kuşak arabaların geri dönüştürülebilirliğini optimize etme çalışmalarında belirleyici rol oynuyor. Bu, malzeme seçimi, bileşimi ve modülerliği kelam konusu olduğunda, otomotiv kesimlerinin ve bileşenlerinin, kullanım ömrü sonunda geri dönüşüm sırasında materyal çeşidine nazaran sıralanabilecekleri biçimde tasarlanması manasına geliyor. Audi, MaterialLoop projesinin ek bir sonucu olarak, Volkswagen Kümesi ile birlikte çalışarak tedarikçiler için, otomotiv üretiminde geri dönüşüm oranını daha da artıracak, plastik modüllerin hangi tesislerde tasarlanabileceğini açıklayan bir kılavuz da geliştirdi.
Cam, plastik ve alüminyum geri dönüşümü konusunda deneyimli
Önümüzdeki yıllarda filosundaki geri dönüştürülmüş unsurların hissesini istikrarlı bir formda artırmak isteyen Audi, Audi Procurement ile teknik olarak mümkün olan ve ekonomik ve ekolojik açıdan mantıklı olan her yerde otomotiv uygulamaları için gereç döngüleri oluşturma gayesini takip ediyor. Bu emelle Audi, 2022 baharında kullanılmış araba camlarının geri dönüşümü hakkında bilgi toplamaya başladı. Bu pilot projede, tamir edilemeyecek durumdaki otomobil camları evvel küçük kesimlere ayrıldı ve daha sonra tasnif edildi. Ortaya çıkan cam granül eritildi ve otomotiv sanayisi için yeni düz cam haline getirildi ve hali hazırda Q4 e-tron’un üretiminde de kullanılıyor.